Social Icons

19 October 2010

វិធីការសិក្សានិងអនុវត្តន៍បែប ៣ ប

ការសិក្សាស្រាវជ្រាវឲ្យបានល្អនិងសម្បូណ៌បែបនិងមានគុណធម៌នោះត្រូវចាប់ផ្តើមពីការបង្កើតកល្យាណ​មិត្ររវាងគ្នាទៅវិញទៅមកសិន ព្រោះជាបច្ច័យ​មូលដ្ឋាន​សំខាន់បំផុត រួចរៀប​គម្រោង​លក្ខន្តិកៈឲ្យកើតជាប្រពន្ធមួយហើយមាន​អ្នកទទួលខុសត្រូវ​រឿងដែលយើង​ត្រូវ​សិក្សាស្រាវ​ជ្រាវ​ នោះយ៉ាងតិចបំផុតតាំងពី ៨-១០ នាក់និងទី​ប្រឹក្សា​​ច្រើន​បំផុតចំនួន៣​នាក់​ដោយមាន​រចនា​សម្ពន្ធ​នៅ​ក្នុងក្រុម​ ដើម្បីអូសទាញសមត្ថភាព​របស់​បុគ្គលិកម្នាក់ៗឲ្យ ចេញអស់ពីទំហឹង ជាហេតុមួយធ្វើឲ្យ​កើត​គំនិត​ល្អ ទង្វើល្អតាម​សកាយ​ភាព​ម្នាក់ៗ កើត​សេចក្តី​យល់ត្រូវព្រម​ព្រៀង​គ្នា ក្នុងការសិក្សាស្រាវ​ជ្រាវ​ ឬ​ការដោះ​ស្រាយ​​បញ្ហា​ដែលកើតឡើងរវាងផ្ទៃក្នុង តាំងអំពី​ខ្វែង​គំនិតគ្នា ការមិនយល់​គ្នានាំឲ្យ​កើតបញ្ហា​ត្រូវ​មាន​បញ្ញាដឹងទាន់ស្ថានករណ៍បច្ចុប្បន្ន​គឺជា​ហេតុផល​ដែលនាំឲ្យកើតការស្រាវ​ជ្រាវ​ចំណេះ​ដឹង​ស្ថាប័នវិទ្យាសាស្រ្តផ្សេងៗ បន្ថែមទៀត ។
ការប្រមូលចំណេះ ដឹងមកគិតវិគ្រោះនិងសង្គ្រោះការកែតម្រូវការធ្វើទុកក្នុងចិត្តឲ្យច្បាស់លាស់មានរបៀបការគម្រោងផែនការណ៍និងការអនុ​វត្តន៍​នាមធម៌ឲ្យទៅជារូបធម៌​ការដោះស្រ័យបញ្ហា​ចំពោះមុខការស្ទង់ស្ទាបរកហេតុ​ផល​ និងការ​បញ្ចេញមតិទាំងមានសតិសម្បជ្ជញ្ញៈ ​រលឹកត្រូវ​តាមលោកធម៌ទាំង៨​ ដែលហូរ​ចូលមកពាល់ត្រូវ​ចិត្តគំនិត​របស់ខ្លួនឲ្យក្លាយទៅជាកុសលបាន ។
វិធីការសិក្សាស្រាវជ្រាវដែលនាំឲ្យកើតបញ្ញានោះ ជាការអភិវឌ្ឍន៍​តាមវិធី​សាស្រ្ត​របស់​ព្រះពុទ្ធសាសនាតាមគោលធម៌ដែលជាប់ទាក់ទងគ្នាទៅវិញទៅមក ដូច្នេះគឺ ៖
ទី ១ កល្យាណមិត្ត
ទី ២ បរតោឃោសៈនិងយោនីសោមនស្សិការៈ
ទី ៣ ការសិក្សាតាមគោលនៃត្រៃសិក្ខា
ទី ៤ ភាវនា៤
(១) កល្យាណមិត្ត
កល្យាណមិត្តជាមូលដ្ឋានសំខាន់បំផុត រាប់​តាំងអំពីញាតិមិត្តនៅជិតខាង គ្រូបាអាចារ្យ ព្រះ​សង្ឃ ម្តាយឪពុក រហូតដល់អង្ការ​ដែល​ឧបត្ថម្ភ​នានា ដោយអូសទាញប្រមូលផ្ដុំ ចំណុច​ពិសេស​នៃបុគ្គល​ម្នាក់ៗគ្រប់ចំពូក មករកគ្នាឲ្យបានច្រើន​បំផុត​ ធ្វើឲ្យម្នាក់​ៗបែរមុខ​មក​រកគ្នា ។ កល្យាណ​មិត្ត​នេះ​ហើយ​ដែល​ជួយជំរុញដាស់តឿន ជួយជា​កម្លាំង​ចិត្ត ជួយ​បំផុស​សទ្ធាក្នុងការ​ធ្វើអំពើល្អ​ ជួយទំនុក​បម្រុង​គម្រោង​ការណ៍ឲ្យ​ដំណើរ​​ទៅ​បាន​ដោយល្អ ។ ត្រង់ចំណុចនេះ កល្យាណមិត្ត​នឹងធ្វើជាតួនាទីសំខាន់​ជាអ្នក​អូស​ទាញបច្ច័យ​ខាងក្រៅមក​ជំរុញ​បច្ច័យខាងក្នុង ។
(២) បរតោឃោសៈនិងយោនិ​សោម​ស្ស​សិការៈ
ការបើកផ្លូវសិក្សាខាងក្នុង ជាចំណុច​សំខាន់​មួយទៀតដែរ ប្រៀបដូចជាការផ្តើម​បញ្ឆេះ​គ្រឿងយន្តនៃការសិក្សាខាងក្នុងរបស់ខ្លួនមនុស្ស ដែលមានអង្គធម៌ជាបឋមនៃ​ការសិក្សាស្រាវជ្រាវ សំខាន់ ២ប្រការដែរគឺ៖ “សទ្ធា” (ការយកចិត្ត​ទុក​ដាក់​ខាងផ្នែក​សិក្សា​រៀន​សូត្រ, សេចក្តីជំនឿ សេចក្តី​គោរព សេចក្តីជ្រះថ្លា) និង “យោនិសោ​មនស្សិការ”​​(ពិចារណាដោយឧបាយ-គំនិតដ៏ប៉ិន​ប្រសប់បង្អោនចូលមកកាន់ចិត្តជាកុសលបាន)
ការបើកទូលាយការសិក្សាស្រាវជ្រាវខាងក្រៅនឹងកើតឡើងបានក៏ត្រូវអាស្រ័យកល្យាណមិត្តត្រៀមការនិងជ្រើសរើសប្រើបច្ច័យខាងក្រៅយ៉ាងល្មមសមគួរដល់អ្នកសិក្សានិង​ស្ថានការណ៍​ជុំវិញ បច្ច័យខាងក្រៅដូចពោមកហើយនោះហៅថា “បរតោឃោសៈ” ដែល​មានច្រើនលក្ខណៈ​តាំងតែពាក្យប្រៀនប្រដៅ ពាក្យបង្គាប់ សៀវភៅ​តម្រា ព័ត៌មាន​ផ្សេងៗ​និងទីបំផុតគឺ “សម្តី​របស់គ្រូ”​ ព្រោះជាសម្តីញ៉ាំងសេចក្ដីជ្រះថ្លាឲ្យកើតឡើងក្នុងចិត្ត ជាសម្តី​ដែលជួយដាស់តឿន​ជំរុញចិត្ត​គំនិត​ឲ្យ​មានសតិសមប្បជ្ជញ្ញៈ ​ជាសម្តីផ្ដល់កម្លាំងចិត្ត​ឲ្យ​កើត​ការ​សិក្សាស្រាវជ្រាវក្នុងខ្លួនឯង​ឡើងរហូត​ដល់តម្លៃផល​ប្រយោជន៍​នៃទង្វើ​ល្អ សាង​កុសល​ធម៌​​​ចរិយាធម៌ឡើងក្នុងខ្លួន ។ កាលបើយល់ច្បាស់​នូវអត្ថ​ប្រយោជន៍​នៃសុឆន្ទៈរបស់​កល្យាណមិត្ត​នោះ​ៗ​ ក៏​កើតឆន្ទៈ​សេចក្តី​ពេញចិត្ត​ប្រាថ្នា​នឹង​ប្រព្រឹត្ត​​ដោយ​ខ្លួនឯង​ ហៅថា​ “បរតោឃោស” ។
ពេលសទ្ធាចំពោះបរតោឃោសៈកើត យោនិសោមស្សិការៈ ចលនានៃផ្នតគំនិត​ពិចារណា​​​យ៉ាងលំអិតក៏កើត ដំណើរការ​សិក្សា​ដែល​ប្រកបដោយជំនឿទុកចិត្តក៏កើត ការវិគ្រោះ​បញ្ហា​និងរក​វិធីសាស្ត្រ​ដំណោះ​ស្រាយ​បញ្ហាក៏​លេច​ធ្លោ​ឡើងតាមលំដាប់​ ។ល។ ទាំងអស់​នេះគួរ​តែចាប់ផ្តើម​តាំង​តែពី​យុវជន​​ដើម្បីជួយបណ្ដុះ​បណ្ដាល​ដុសខាត់​ផ្នតគំនិតឲ្យពេញ​ចិត្តក្នុងការ​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ត្រិះរិះពិចារណា​នូវរាល់ទង្វើឲ្យ​ប្រព្រឹត្តទៅក្នុង​កុសលនិងត្រូវតាមគន្លងធម៌ដើម្បី​ផល​ប្រយោជន៍​ន្លួនឯង​ និង​សង្គម​ ។ ស្របនឹង​នោះអាចជួយដំណោះស្រាយ​បញ្ហានានាដែល​រាល់គ្នាកំពុង​ជួបប្រទៈ​ ក្នុងសង្គមបច្ចុប្បន្នដោយ​ការជួយគ្នាលើកយកបញ្ហាមកពិចារណាឲ្យច្បាស់លាស់ ស្វែងរកហេតុ​ដែលនាំឲ្យកើត​បញ្ហាសម្រប​ជាមួយកាលទេសៈ ហើយវិគ្រោះកំណត់ទិសដៅដើម្បីដោះស្រាយ ដូច្នេះ​បញ្ហានានានឹងត្រូវ​បានដំណោះស្រាយ​យ៉ាងត្រង់ចំណុចដ៏ពិត​ប្រាកដ​ ។ ទាំងអស់នេះ​ជាវិធី​​ពិចារណា​ដំណោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​បែប​អរិយសច្ច​៤នោះឯង ។
(៣)ការសិក្សាតាមគោលនៃត្រៃសិក្ខា
ការសិក្សាតាមត្រៃសិក្ខាជាវិធីការសិក្សាស្រាវជ្រាវ ផ្នែកព្រឹត្តិកម្ម​ខាងកាយ(សីល) ​ផ្នែក​ខាង​​ចិត្ត​គំនិត (សមាធិ) ផ្នែកខាងចំណេះដឹង (បញ្ញា) ។ ត្រៃសិក្ខាអាចកើតឡើងបាន ត្រូវ​មានការ​ត្រៀម​​ហេតុបច្ច័យឲ្យសមនិងការធើ្វឬបដិបត្តិដោយពិត ។ គម្រោងការ​នេះសង្កត់​ធ្ងន់​​ឲ្យ​មាន​​ពេលវេលា​មួយ​រយៈក្នុងការ​ដំណើរការដើម្បីរងចាំ​ស្ថាន​ការណ៍​សិក្សាស្រាវជ្រាវ ពីបទ​ពិសោធន៍​ដែលបាន​មកពីការអនុវត្តន៍នានាឲ្យមកប្រជួបគ្នា។
សីល ការសិក្សាផ្នែកព្រឹត្តិកម្មឬសិក្សា​ទស្សនៈ​ខាងសង្គមដែលធ្វើការងាររួម​គ្នាជា​ក្រុម​ជា​មួយ​អ្នកដទៃយ៉ាងជ្រោមជ្រែង ព្រមទាំងផ្ដល់​កម្លាំងចិត្ត និងការអភ័យដល់គ្នានិងគ្នា ។ ការប្រុង​ប្រយ័ត្នពាក្យសំដី ទង្វើរដែលមិនបៀតបៀនគ្នា ប្រសិន​បើមាន​ការ​ប៉ះទង្គិចគ្នា​ខ្លះ​ក៏​មាន​​សីលមក​ឃុំគ្រង​ មិនឲ្យមានការឈ្លោះ​ប្រកែកគ្នានាំឲ្យ​បែកសម្ពន្ធភាព​រវាងគ្នា​។ ការ​សង្រួម​នូវពាក្យ​សំដី​និងទង្វើ ការទទួលសារភាពនូវកំហុស ការឲ្យ​អភ័យ​ដល់​គ្នា នាំឲ្យកើត​វិវឌ្ឍនាការ​ ខាងព្រឹត្តិកម្ម​មិន​ឲ្យមាន​មលភាព បៀតបៀននិងអ្នក​ដទៃ ក៏​ធ្វើឲ្យការងារ​ក្រុម​បាន​​ប្រព្រឹត្តិ​ទៅដោយស្រួល ។
សមាធិ ជាការសិក្សាផ្នែកខាងចិត្តគំនិត ដែលត្រូវប្រឈមមុខនូវ​ស្ថានការណ៍​អំពី​ការងារ​ ធ្វើឲ្យត្រូវ សេចក្តីរឹងមាំចិត្ត សេចក្តីព្យាយាម ធ្វើឲ្យតភ្ជាប់មិនរុញរា មានសេចក្តី​អត់​ធន់ ទាំង​ចំពោះ ការងារ ទាំងមនុស្សនិងទាំងស្ថានការណ៍ ដែលហូរចូលមក ក្រៅពីនោះ នៅ​មាន​ន័យថា រីកចំរើន នូវក្នុងគុណធម៌ដ៏ល្អឬគុណធម៌ក្នុង​ចិត្តគំនិត ដែលនាំទៅ​កាន់​ភាព​ស្រស់ថ្លា ចិត្ត​ផូរ​ផង តាំងមាំក្នុង សមាធិ ។
បញ្ញា ជាការសិក្សាមកអំពីការសើបអង្កេត ត្រួតពិនិត្យពិចារណាការសម្រេច​ចិត្តប្រកបដោយ​ហេតុផល មានរបៀបបែបផែន ដែលនាំទៅកាន់​ភាវៈ រួចចាកបញ្ហា រួចផុតអំពីសេចក្ដីទុក្ខ ឈានទៅ​កាន់​សភាវៈជាកុសល ។ ការសិក្សាផ្លូវ​បញ្ញា​​ចាប់​ផ្តើម​សិក្សាអំពីសេចក្តីដឹងស្គាល់​គោលធម៌​ ពាក្យ​ប្រៀន​ប្រដៅ ព័ត៌មាន ឯកសារ ការចងចាំ ការ​ចាប់យកនូវគោលចំណុចមកវិភាគ រួបរួម​បញ្ចូល​ជា​ពួកជាក្រុម ដែលជា​បញ្ញាថ្នាក់​ដឹងថ្នាក់​ចងចាំ និងវិវឌ្ឍនាការឡើងទៅកាន់​បញ្ញា​ថ្នាក់​គំនិត​ ដែលកើត​មក​អំពីការហ្វឹកហាត់ ទស្សនៈ​ ការគិតវិគ្រោះ ការគិតសង្រោះ និង​ការ​គិត​យឹត​យោង​នូវ​​ហេតុ​បច្ច័យ ការគិ​ត​ពិចារណា​នូវ​សភាវៈពិត និងសភាវៈបន្លំជាដើម និង​វិវឌ្ឍន៍​ទៅ​កាន់សេចក្តីដឹង​ច្បាស់​ ដែលធ្វើឲ្យ​ស្វែង​រកផ្លូវចេញ​អំពី​បញ្ហាបាន រហូតដល់ការ​បដិបត្តិ​ដើម្បី​បន្លុះផលនៃការដោះ​ស្រាយបញ្ហា​គ្រប់​ជាន់​ថ្នាក់បាន និងបញ្ញាគិតអនុវត្តិមានហេតុ​ផល​យ៉ាង​មានរបប ដើម្បីកែ​តម្រូវ​ឲ្យល្អឡើងនិង​ជំនាញ​​ក្នុងរឿងនោះ ៗ ។
(៤) ភាវនា ៤
ពេលដែលអ្នកសិក្សាស្រាវជ្រាវឆ្លងអំពីក្បួនការសិក្សាក្នុងបីដំណាក់កាលខាងដើមមកត្រូវគ្នាជា ជាន់ដែល​ ៗ ដែលជាវេលាតភ្ជាប់មិនដាច់ក្នុង​រយៈពេលដ៏សមគួរ អ្នកសិក្សានឹង​កើត​ការ​វិវឌ្ឍន៍ ចំពោះ​ខ្លួនឯង ជាអង្គរួមគ្រប់ជ្រុងជ្រោយ ទាំង​វិវឌ្ឍនាការ​ខាងព្រឹត្តិកម្ម​ដែល​ទាក់​ទង​និងរាង​កាយ​ និងកាយភាពបរិឋានជុំវិញ (កាយភាវនា)​ វិវឌ្ឍនាការខាងសង្គម (សីល​ភាវនា) វិវឌ្ឍនាការ​ខាង​ចិត្ត គំនិត (ចិត្តភាវនា) និងវិវឌ្ឍនាការ​ខាង​បញ្ញា (បញ្ញាភាវនា) ។
សារុបវិធីសាស្រ្តនៃការសិក្សា មានច្រើន​បែប​ច្រើនយ៉ាងនិង​ផ្សព្វផ្សាយ​រហូតដល់​បច្ឆិម​ប្រទេស​​​យ៉ាងទូលំទូលាយ ដែលយើងធ្លាប់​បាន​ឃើញ​​គេយកមកអនុវត្តន៍​ដូចមាននៅក្នុង​និក្ខេប​បទរបស់ភិក្ខុព្រះមហាពង្សនរិន្ទសរសេរថា៖​
1 Learning to know (Theoretical Education)
2 Learning to do (Practical Education)
3 Learning to be (Accomplished Education)
And Learning to live together (Continuous Education for all).
ដូច្នេះ សមស្រប​ទៅនឹងសេចក្ដីដែលបាន​ពណ៌​នាមកហើយ គឺការសិក្សា អំពី​កល្យាណ​មិត្តក្តី អំពី​បរតោឃោសៈ​​និង​យោនី​សោមន​ស្សិការៈ​ក្តី ការសិក្សាតាមគោលនៃត្រៃសិក្ខាក្តី​ ឬថាភាវនា៤ក៏​ដោយ​ និយាយឲ្យខ្លីគឺ រៀនដើម្បី​ចេះ​ (បរិយត្តិ) រៀនដើម្បីធ្វើ (បដិបត្តិ) រៀនដើម្បី​ធ្វើគ្រូ (បដិវេទ) ពិសេសជាងទៀត​ គឺរៀនដើម្បី​រំលត់​ទុក្ខ ។ សរុបឲ្យខ្លី ការសិក្សាតាមវិធីសាស្ត្រ​ដែល​ព្រះពុទ្ធជាម្ចាស់​នៃយើង​ទ្រង់​​សម្ដែង​មាន ​៣ ប្រការគឺ ​បរិយត្តិ បដិបត្តិ និងបដិវេទ ទាំងអស់នេះ​បើសិក្សាឲ្យមាន​គុណ​ភាព​​ល្អ ត្រូវចេះព្យាយាម​និង​ជាពិសេសក្នុងបច្ឆិមពុទ្ធវចនៈទ្រង់ត្រាសថា៖ ខយវយ ធម្មា សង្ខារា អប្បមាទេន សម្បាទេថ​ មានសេចក្តីខ្មែរថា៖ “សង្ខារធម៌ទាំងឡាយមាន​កិរិយា​អស់​ទៅនិសូន្យ​ទៅ​ជាធម្មតា ម្នាលភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ អ្នកទាំងឡាយចូរ​ញ៉ាំងប្រយោជន៍​ខ្លួន​និង​ប្រយោជន៍​អ្នកដទៃឲ្យដល់​ព្រម​ដោយកិរិយាមិន​ប្រមាទចុះ” គឺនិយាយរួម​កុំបីធ្វេ​ស​ប្រហែស ទើប​វិធី​សាស្រ្តនៃការសិក្សា​យើង​បានសម្រេចដូច​បំណង​ប្រាថ្នា។

សរសេរដោយ ភិ. ធម្មវិសុទ្ធត្ថេរ ថាច់សំណាង

No comments:

Post a Comment

អត្ថបទពេញនិយម

សមាជិក